Ziua în care Aeroportul Internațional Henri Coandă va fi legat de Capitală printr-un mijloc rapid de transport în comun se lasă și mai mult așteptată. Licitația pentru primul tronson al magistralei 6 de metrou a fost suspendată, ca urmare a unei contestații depuse de o mare firmă de construcții

Sfârșitul lunii mai trebuia să aducă și finalizarea fazei de depunere de oferte pentru secțiunea 1 Mai – Tokyo a liniei de metrou spre Otopeni, urmând apoi ca Metrorex să analizeze dosarele depuse și să aleagă câștigătorul care va executa lucrările pentru structura de rezistență. Întreaga procedură de achiziție publică a fost însă suspendată din cauza primelor suspiciuni de nereguli. Mai exact, firma de construcții Strabag a depus încă de pe 28 mai, înainte de finalizarea etapei de depunere a ofertelor, o plângere la Consiliul Național pentru Soluționarea Contestațiilor, arbitrul sectorului de achiziții publice. 

Grupul austriac Strabag este unul dintre cei mai mari jucători de pe piața construcțiilor din România și este deținut în totalitate de firma-mamă din Austria. 

Miza: 1,3 miliarde de lei

Valoarea contractului pentru aceste lucrări se ridică la 1,27 de miliarde de lei, conform anunțului de licitație publicat de Metrorex în luna martie în Sistemul Electronic de Achiziții Publice. Durata totală de execuție este estimată la patru ani. Primul tronson, contestat acum de Strabag, urmează să lege stația de metrou 1 Mai, deja existentă și dată în folosință pe magistrala 4, de alte șase stații proiectate – Pajura, Expoziției, Montreal, Gara Băneasa, Aeroportul Băneasa și Tokyo.

În plus, firma desemnată câștigătoare va trebui să realizeze lucrările pentru structura de rezistență și a tunelurilor și galeriilor de legătură între stații. Astfel, linia va lega direct două noduri importante de călători: Gara de Nord din București și Aeroportul Internațional Henri Coandă, fără ca pasagerii să fie nevoiți să schimbe trenul. În plus, ea va oferi și o alternativă rapidă și de încredere navetiștilor din orașul ilfovean Otopeni, ceea ce se va transpune și într-o relaxare a traficului de la intrarea în București la orele de vârf, speră autoritățile. 

14,2 kilometri va avea în total magistrala 6 de metrou, pe ruta 1 Mai – Aeroportul Otopeni. 

Magistrala 6 va avea o lungime totală de 14,2 kilometri și va costa aproximativ un miliard de euro (5,29 miliarde de lei). Linia va cuprinde 12 stații. După Tokyo, vor urma, în ordine, Washington, Paris, Bruxelles, Otopeni, Ion I.C. Brătianu și Aeroport Otopeni. 

Povestea metroului înspre Otopeni a început însă de mai bine de zece ani. După studiile de fezabilitate, Ministerul Finanțelor Publice a semnat, în martie 2010, un acord de împrumut de la Agenția Japoneză de Cooperare Internațională, în valoare de aproximativ 317 milioane de euro. Cea mai mare parte din finanțare a venit însă abia la începutul acestui an, când Comisia Europeană a aprobat alocarea a aproape 520 de milioane de euro pentru lucrări. Banii europeni vor fi folosiți doar pentru primul tronson al metroului, adică 1 Mai – Tokyo. 

Bani europeni pierduți

Finanțarea nerambursabilă din partea UE nu reprezintă însă nici pe departe un succes. Proiectul inițial prevedea acoperirea în totalitate a costurilor din bani europeni, însă Bruxelles-ul a cerut autorităților de la București, în februarie 2018, o serie de clarificări. Mai exact, experții europeni considerau că cifrele înainte de români erau nerealiste. 

Spre exemplu, autoritățile estimau costurile unui kilometru de linie de metrou la 52,5 milioane de euro, în timp ce Comisia a arătat că lucrările recente desfășurate în subteranul Capitalei au costat între 69 și 83 de milioane de euro. Pentru că partea română nu a putut răspunde în mod satifăcător acestor întrebări, Comisia a decis să taie cota de cofinanțare nerambursabilă la jumătate.