Lucrările la un proiect important pentru Regiunea București-Ilfov vor fi întârziate

Nici nu s-a uscat bine cerneala pe contractul privind realizarea Pasajului Domnești, că Ministerul Transporturilor a găsit greșeli majore în documentul prin care s-au stabilit despăgubirile pentru exproprierile față de locuitorii sau firmele din zonă. În plus, Primăria Capitalei a venit cu o propunere care ar putea întârzia construirea acestui obiectiv foarte important pentru infrastructura rutieră a zonei de vest a Bucureștiului, și așa tărăgănat peste 10 ani.

Primarul Capitalei, Gabriela Firea, propune o linie de tramvai în Prelungirea Ghencea, bulevard pe care ar fi trebuit să îl lărgească Primăria Capitalei în urmă cu mai mulţi ani. Mai mult decât atât, edilul-şef vrea ca Pasajul Domneşti, pentru care Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere a semnat deja contract, să fie preluat de către firma de construcţii a municipalităţii.

Propunerile Gabrielei Firea ar întârzia şi mai mult lucrările cerute de mai bine de 10 ani de locuitorii din acea zonă, de cei din localitățile limitrofe, dar și de transportatorii care stau cu orele blocați la bariera de la Domenști, mai ales în ore cu vârf de trafic. Mai mult decât atât, dacă lucrările de la Pasajul Domnești ar fi preluate de Municipalitate, ar duce şi la pierderea fondurilor europene pentru acest obiectiv şi la plata de despăgubiri către constructorul care deja a semnat contractul și s-a apucat de lucrări (în primă fază, de proiectarea care ar trebui să dureze trei luni, respectiv până la sfârșitul lunii martie). „În ceea ce priveşte proiectele pe care Primăria Capitalei le derulează în parteneriat cu MT, CNAIR, aici vreau să vă spun că am avut săptămâna trecută o întâlnire cu vicepremierul, ministrul Transporturilor şi cu directorul general de la CNAIR. Pe toate aceste proiecte noi ne dorim mai multă implicare, dinamism, accelerarea acestor obiective de investiţii. Din nefericire, aceste lucruri nu s-au întâmplat în perioadă anterioară şi am analizat cazul concret al zonei Ghencea, o zonă de vulnerabilitate pentru Capitală, iar lucrarea stagnează”, a spus Gabriela Firea.

Primarul a precizat că, în cadrul discuțiile oficiale cu reprezentanţii CNAIR, aceștia i-au transmis că vor să mențină soluţia inițială, respectiv cea care nu cuprinde şi linia de tramvai.

 

Pe de altă parte, primarul general insistă ca o linie de tramvai să fie construită în zonă. „Noi am propus să avem acolo o linie de tramvai care să fie prelungită până în judeţul Ilfov, până în localităţile limitrofe şi care să preia pe toţi cetăţenii care vin dimineaţa în Capitala şi se întorc seara. Ni s-a spus că asta ar întârzia puţin proiectul, dar afirmaţia a fost în continuare şi a mea şi a colegilor mei, că oricum s-a trenat foarte mult şi s-a pierdut timp”, a adăugat Firea.

Tramvai pe o arteră cu o sigură bandă pe sens

„Dacă tot facem acum, hai să fie un proiect sustenabil, un proiect bun şi favorabil populaţiei şi care să cuprindă o soluţie eficientă şi ne-am asumat în cadrul acestei întâlniri, dacă CNAIR nu doreşte să schimbe soluţia existenta şi pe care noi o considerăm incorectă şi dezavantajoasă pentru cetăţeni, ne asumăm responsabilitatea, Primăria Capitalei, să preluăm noi acest obiectiv. Avem o companie municipală înfiinţată de construcţie de pasaje şi de mari obiective de infrastructură şi putem să preluăm”, spunea Gabriela Firea, precizând că „avem un timp de gândire de maximum două săptămâni prin care să ni se transmită dacă preluăm noi proiectul său rămâne la CNAIR”. Între timp, s-a decis ca pe Prelungirea Ghencea să fie construită o linie de tramvai, dar nu se știe ce se va întâmpla cu supralărgirea arterei de circulație rutieră, ținând cont, că pe 75% din lungimea acesteia, se circulă pe o singură bandă pe sens.

Pe 5 ianuarie 2018, Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a emis Ordinul de Începere pentru realizarea obiectivului “Proiectare şi execuţie Pasaj suprateran pe DJ 602 Centura Bucureşti-Domneşti”.

Durata contractului este de 51 de luni, dintre care 3 luni proiectare, 24 luni execuţie şi 24 de luni perioada de garanţie a lucrărilor.

Pe 10 mai 2017, CNAIR şi Asocierea Straco Grup – Comnord – Specialist Consulting au semnat contractul aferent acestui obiectiv. Valoarea contractului de lucrări este de 91,55 milioane de lei, fără TVA şi urmează să fie finanţat din fonduri europene.

Exproprieri pentru 107 proprietari în valoare de 23 milioane euro, greșite

O parte din sumele aprobate în 2017 de Ministerul Transporturilor pentru exproprierile de la Pasajul de la Domneşti sunt greşite, se arată într-un proiect de hotărâre de Guvern postat în dezbatere publică. Potrivit documentului, este vorba despre o eroare materială, iar Ministerul a descoperit greşeală la aproape un an de la adoptarea proiectului iniţial. Acum, proiectul aflat în dezbatere publică urmează să rectifice greşelile.

„După data publicării în Monitorul Oficial al României, nr. 433 din data de 12 iunie 2017 a Hotărârii Guvernului nr. 390/2017 privind declanşarea procedurilor de expropriere a imobilelor proprietate privată care constituie coridorul de expropriere al lucrării de utilitate publică de interes naţional Pasaj suprateran pe DJ 602 Centura Bucureşti – Domneşti s-a constatat existenţa unor erori materiale (eroare de redactare asumată de către prestator) în cadrul centralizatorului Raportului de expertiză şi evaluare nr.92/23678/06.04.2017 ce a însoţit proiectul de Hotărârea a Guvernului”, se arătă în proiectul de hotărâre de Guvern aflat în dezbatere publică.

Printre erorile făcute se numără:

– la nr. crt. 41 din anexa nr. 2, la coloana nr. 12 “Valoare utilităţi/construcţii/investiţii”, conform Raportului de expertiză şi evaluare nr.92/23678/06.04.2017, a fost scris 79.784,00 lei, în loc de 0,00 lei, iar la coloana nr.13 “Valoare despăgubire totală(lei), a fost scris 244.630,48 lei, în loc de 164.846,48 lei;

– la nr. crt. 42 din anexa nr. 2, la coloana nr. 12 “Valoare utilităţi/construcţii/investiţii”, conform Raportului de expertiză şi evaluare nr.92/23678/06.04.2017, a fost scris 23.829,00 lei, în loc de: 0,00 lei, iar la coloana nr.13 “Valoare despăgubire totală(lei)”, a fost scris 88.581,47 lei, în loc de 64.752,47 lei;

– la nr. crt. 43 din anexa nr. 2, la coloana nr. 12 “Valoare utilităţi/construcţii/investiţii”, conform Raportului de expertiză şi evaluare nr.92/23678/06.04.2017, a fost scris 0,00 lei, în loc de 79.784,00 lei, iar la coloana nr.13 “Valoare despăgubire totală(lei), a fost scris 73.950,96 lei, în loc de 153.734,96 lei;

– la nr. crt. 44 din anexa nr. 2, la coloana nr. 12 “Valoare utilităţi/construcţii/investiţii”, conform Raportului de expertiză şi evaluare nr.92/23678/06.04.2017, a fost scris 0,00 lei, în loc de: 23.829,00 lei, iar la coloana nr.13 ” Valoare despăgubire totală(lei)”, a fost scris 45.508,28 lei, în loc de 69.337,28 lei;

“Menţionăm că modificarea acestor valori din coloana nr. 12 şi coloana nr. 13 nu vor influenţa valoarea totală a  Hotărârii Guvernului nr. 390/2017”, se mai arăta în proiectul de hotărâre.
 

Proiectul „Pasajul Domnești” produce drame sociale

Disperare şi lacrimi printre familiile care urmează să fie expropriate din cauza viitorului pasaj suprateran de la Domneşti, Ilfov, de pe Centura Capitalei. Oamenii sunt nemulţumiţi de banii primiţi de la stat şi critică felul în care le-au fost evaluate proprietăţile, informează Digi 24.

O femeie a fost anunţată că va rămâne fără o bucată din casă. Un cuplu va primi, în schimbul unei case de 300 de metri pătraţi, o sumă echivalentă cu preţul unui apartament. Autorităţile spun că unde-i lege nu-i tocmeală. „Nici 300 de euro metrul? E posibil? Uitaţi-vă şi dumneavoastră. Cum au evaluat ăştia? Ce au făcut? Avem 300 şi ceva de metri. Muncim. De 9 ani muncim la ea. Ne distrug, nu alta! Ne distrug, ne distrug nenorociţii. Uitaţi-vă! Filmaţi tot să vedeţi cum e. Dormitoarele, tot. Uitaţi-vă: totul e făcut la gata. Nu avem nimic de ascuns. Uitaţi-vă cum arată! (plânge şi intră dintr-o cameră în alta) Uitaţi-vă că nu avem nimic de ascuns. Uitaţi-vă! Dacă se poate aşa ceva. În România, în ziua de azi. Suntem disperaţi!”, spune, cu lacrimile șiroind, Vasile Ungureanu, proprietar.

Chiar dacă proiectul pasajului Domneşti a fost anunţat încă din 2006, soţii Ungureanu au primit autorizaţie să-şi ridice casa în… 2009. Primăria nu le-a spus că vor urma exproprieri pe strada lor, aşa că oamenii şi-au investit liniştiţi toate economiile în casa mult-visată. „Peste o sută de mii de euro am băgat în ea”, spune Vasile Ungureanu.

Recent au fost anunţaţi că vor primi 86 de mii de euro, iar casa le va fi demolată pentru a face loc viitorului pasaj suprateran. „Am înţeles că e obiectiv naţional, că e interes naţional. Dar am vrea o sumă corectă, după preţul pieţei imobiliare – Sunt disperată! De când am primit acum ultima convocare pentru expropriere sunt disperată. Nu mai pot să dorm noaptea, nu mai pot să mănânc. Ajung să cad pe stradă, nu ştiu încotro o s-o luăm”, mărturisește Ionica Ungureanu.

Peste drum, altă familie cu alt necaz. Din cei 700 de metri, cât are curtea, statul vrea doar 280 şi… o odaie, din cele trei ale casei. „Îmi ia prima cameră şi garajul”, spune Ionela Svarici, proprietar. „Taie casa pe jumătate, aşa au spus când au venit să măsoare”, spune femeia cu disperare, precizând că are trei copii.

Funcţionarii Primăriei Domneşti se apără cu legea în mână şi spun că, indiferent că vor sau nu, cele 38 de familii aflate pe lista expropriaţilor vor trebui să-şi părăsească proprietăţile, imediat ce le vor fi viraţi banii în conturi. „De plecat, trebuie să plece!”, spune Bogdan Cojocaru, secretarul Primăriei Domnești.

Andi Topală