Consiliul Judeţean Ilfov a publicat Programul de Transport Public de Călători București-Ilfov. Documentul este elaborat în baza Planului de Mobilitate Urbană Durabilă, un document strategic asumat de Primăria Capitalei și Consiliul Județean Ilfov.

Potrivit documentului, transportului public de călători ar trebui să acopere o suprafață totală de 1.821 km². Din acest teritoriul 13,1% se află pe raza administrativă a Municipiului București, iar 86,9% aparţine județului Ilfov.

Programul de transport cuprinde informaţii cu privire la traseele din Municipiul Bucureşti şi Judeţul Ilfov, denumirea acestora, lungimea traseelor, capetele de traseu și stațiile intermediare de îmbarcare/debarcare călători.

La acestea se adaugă numărul de mijloace de transport și capacitatea minimă de transport a acestora, precum și graficele de circulație cu orele de plecare-sosire din capetele de traseu şi din staţiile intermediare și intervalele de succedare a curselor.

Viitoarele linii ale RATB ar trebui să lege opt orașe (Bragadiru, Buftea, Chitila, Măgurele, Otopeni, Pantelimon, Popești-Leordeniși Voluntari) şi 32 comune (1 Decembrie, Afumați, Balotești, Berceni, Brănești, Cernica, Chiajna, Ciolpani, Ciorogârla, Clinceni, Copăceni, Corbeanca, Cornetu, Dărăști-Ilfov, Dascălu, Dobroești, Domnești, Dragomirești Vale, Găneasa, Glina, Grădiștea, Gruiu, Jilava, Moara Vlăsiei, Mogoșoaia, Nuci, Periș, Petrăchioaia, Snagov, Ștefăneștii de Jos, Tunari și Vidra).

Programul de transport public de călători acoperă Regiunea București – Ilfov, formată din Municipiul București și Județul Ilfov şi a fost elaborat pe baza recomandărilor menţionate în Planul de Mobilitate Urbană Durabila Bucureşti – Ilfov 2016-2030.

Zona de acoperire a transportului public de călători are o suprafață totală de 1.821 km², din care 13,1% reprezintă teritoriul administrativ al Municipiului București, iar 86,9% reprezintă teritoriul administrativ al Județul Ilfov.

Municipiul București este capitala țării și cel mai mare oraș din România, cu o populație de aproximativ 2 mil. locuitori. Este împărțit în 6 sectoare și 27 de cartiere principale.

Programul de transport conţine informaţii cu privire la traseele din Municipiul Bucureşti şi Judeţul Ilfov, denumirea acestora, lungimea traseelor, capetele de traseu și stațiile intermediare de îmbarcare/debarcare călători, numărul de mijloace de transport și capacitatea minimă de transport a acestora, precum și graficele de circulație cu orele de plecare-sosire din capetele de traseu şi din staţiile intermediare și intervalele de succedare a curselor.

CITEȘTE AICI PLANUL DE TRANSPORT

Programul de transport propus include următoarele secţiuni:

  1. Program tramvaie – 26 de linii
  2. Program troleibuze – 16 linii
  3. Program autobuze exclusiv Bucureşti – 72 linii
  4. Program linii EXPRES – Bucureşti – Ilfov – 3 linii
  5. Program de noapte – 25 linii
  6. Program transport autobuze linii regionale – 65 linii

Planul de Mobilitate Urbană Durabilă poate atrage fonduri europene

Planul de Mobilitate Urbană Durabilă a fost votat în unanimitate de consilierii județeni din Ilfov, în ședința din 26 aprilie, astfel că Regiunea București-Ilfov are de acum cadrul legislativ propice pentru implementarea tuturor proiectelor referitoare la infrastructură și transport.

Planul de Mobilitate Urbană Durabilă 2016 – 2030 (PMUD) Regiunea București – Ilfov reprezintă „cel mai important document strategic de la înființarea județului”, după cum declara Ionel Scrioșteanu, directorul Cancelariei președintelui Consiliului Județean.

Planul de Mobilitate Urbană Durabilă 2016-2030 pentru regiunea Bucureşti-Ilfov oferă cadru legislativ pentru înfiinţarea Asociaţiei de Transport Metropolitană Bucureşti, ceea ce va duce la asigurarea unui transport public integrat pentru zona metropolitană (abonamente și tichete de transport unic în regiunea Bucureşti-Ilfov), în conformitate cu prevederile Regulamentului European 1370/2007, care să promoveze dezvoltarea economică, socială și teritorială și să asigure o bună calitate a vieții în regiunea București – Ilfov.

Prin aprobarea Planului de Mobilitate Urbană Durabilă, Consiliul Județean Ilfov şi Primăria Municipiului București pot accesa împreună fonduri europene de până la 220 de milioane de euro, prin Programul Operațional Regional, dintre care 150 milioane de euro vor fi destinaţi modernizării transportului public.

Planul propune dezvoltarea transportului public prin extinderea metroului şi a liniilor de tramvai, culoare rapide de la est la vest şi de la nord la sub pentru tramvai şi autobuz, benzi unice pentru transportul public, realizarea unei reţele de 250 km piste pentru biciclete şi eliberarea trotuarelor de maşini. Strategia urmăreşte descurajarea utilizării maşinilor personale, în principal prin eliminarea parcărilor fără plată şi creşterea tarifului pentru parcările publice până la 1 euro/oră. În plus, sunt prevăzute doar două proiecte de extindere a reţelei de străzi – lărgirea străzii Fabrica de Glucoză şi extindereaBulevardului Timişoara.

Planul de Mobilitate Urbană Durabilă (PMUD) 2016 – 2030 propune investiţii de circa 7 miliarde de euro. Din această sumă, 3,5 miliarde de euro ar urma să fie investiţi în extinderea metroului, bani de la Guvern sau fonduri europene, iar restul pentru proiectele dezvoltate de autorităţile locale pentru transportul public de suprafaţă, managementul traficului, benzi de biciclete etc.

 

Probleme principale ale aliniamentului rețelei de transport public din Ilfov

 

  1. Conectivitate limitată către mijloacele de transport în comun urbane

– din cauza stațiilor multiple localizate la marginea orașului. Un

prim exemplu este “Piața Presei”, unde pornesc și se termină multe trasee din nord. Deși pasagerii se pot transfera către linia separată a

Tramvaiului 41, la această stație ei nu au legături directe spre sistemul de metrou.

  1. Accesibilitate limitată între localitățile din Ilfov – deoarece traseele de autobuz operează în principal de-a lungul drumurilor principale, ducând astfel la o limitare a serviciilor de transport dintre localități.
  2. Absența serviciilor de transport inter-județene forțează rezidenții din Ilfov, care se bazează pe transportul public, să călătorească spre București și să efectueze mai multe transferuri pentru a ajunge în alte localități din Ilfov care nu sunt aliniate pe același coridor către oraș.

 

Obiective strategice ale PMUD

  • Accesibilitatea – include atât conectivitatea, care se referă la capacitatea de deplasare între anumite puncte, cât și accesul (oamenii au acces la numeroase oportunități de călătorie, în ciuda unor deficiențe fizice sau a unor factori sociali, inclusiv categoria de venit, vârsta, sexul și originea etnică);
  • Îmbunătăţirea siguranţei şi securității în timpul deplasărilor;
  • Protecţia mediului – reducerea poluării, a emisiilor de gaze cu efect de seră şi a consumului de energie – promovarea transportului nemotorizat şi a transportului public electric;
  • Eficienţa economică
  • Calitatea mediului urban