Proiectele pentru dezvoltarea transportului în Regiunea București-Ilfov intră în linie dreaptă

Planul de Mobilitate Urbană Durabilă a fost votat în unanimitate de consilierii județeni din Ilfov, în ședința din 26 aprilie, astfel că Regiunea București-Ilfov are de acum cadrul legislativ propice pentru implementarea tuturor proiectelor referitoare la infrastructură și transport.

Planul de Mobilitate Urbană Durabilă 2016 – 2030 (PMUD) Regiunea București – Ilfov reprezintă „cel mai important document strategic de la înființarea județului”, după cum declara Ionel Scrioșteanu, directorul Cancelariei președintelui Consiliului Județean.

Planul de Mobilitate Urbană Durabilă 2016-2030 pentru regiunea Bucureşti-Ilfov oferă cadru legislativ pentru înfiinţarea Asociaţiei de Transport Metropolitană Bucureşti, ceea ce va duce la asigurarea unui transport public integrat pentru zona metropolitană (abonamente și tichete de transport unic în regiunea Bucureşti-Ilfov), în conformitate cu prevederile Regulamentului European 1370/2007, care să promoveze dezvoltarea economică, socială și teritorială și să asigure o bună calitate a vieții în regiunea București – Ilfov.

Prin aprobarea Planului de Mobilitate Urbană Durabilă, Consiliul Județean Ilfov şi Primăria Municipiului București pot accesa împreună fonduri europene de până la 220 de milioane de euro, prin Programul Operațional Regional, dintre care 150 milioane de euro vor fi destinaţi modernizării transportului public.

Planul propune dezvoltarea transportului public prin extinderea metroului şi a liniilor de tramvai, culoare rapide de la est la vest şi de la nord la sub pentru tramvai şi autobuz, benzi unice pentru transportul public, realizarea unei reţele de 250 km piste pentru biciclete şi eliberarea trotuarelor de maşini. Strategia urmăreşte descurajarea utilizării maşinilor personale, în principal prin eliminarea parcărilor fără plată şi creşterea tarifului pentru parcările publice până la 1 euro/oră. În plus, sunt prevăzute doar două proiecte de extindere a reţelei de străzi – lărgirea străzii Fabrica de Glucoză şi extindereaBulevardului Timişoara.

Planul de Mobilitate Urbană Durabilă (PMUD) 2016 – 2030 propune investiţii de circa 7 miliarde de euro. Din această sumă, 3,5 miliarde de euro ar urma să fie investiţi în extinderea metroului, bani de la Guvern sau fonduri europene, iar restul pentru proiectele dezvoltate de autorităţile locale pentru transportul public de suprafaţă, managementul traficului, benzi de biciclete etc.

  • Dezvoltarea rețelei de tramvai

    În principal strategia propune extinderea liniilor de tramvai, acesta fiind cel mai competitiv mijloc de transport de suprafaţă. Punctual, se propun următoarele proiecte:- înfiinţarea unei extensii de 1,3 km a liniei de tramvai prin Piaţa Unirii care va face posibile conexiunile cu liniile de tramvai din zona de sud – est spre cea de nord – est a oraşului, oferind un transport public îmbunătăţit de – a lungul viitorului coridor M7. Valoare proiect: 12,4 milioane euro fără TVA.

    – îmbunătăţirea infrastructurii de tramvai pe următoarele coridoare: Piaţa Unirii (Pta. Sf. Vineri terminus) – Republică; Ştefan cel Mare – Pipera; Nord – Vest lângă Linia de Metrou 4 (spre Parcul Bazilescu) şi coridor vest-est orbital, sudul centrului oraşului. Valoare a proiectului este de 216 milioane euro fără TVA.

    – dezvoltarea unui nou culoar de tramvai pe ruta Bragadiru – Voluntari prin centrul Bucureştiului. Acesta va avea o lungime de 21 km şi este echivalent cu magistrala de metrou M7. Valoare proiect -426 milioane de euro fără TVA;

    – dezvoltarea unui nou culoar de tramvai pe ruta Popesti-Leordeni – Piaţa Victoriei. Acesta va avea o lungime de 13km şi va asigura asigurarea un transport rapid, care în prezent lipseşte,  pe direcţia SE-NV pentru conectarea oraşului Popeşti -Leordeni cu centrul Bucureştiului. Valoarea proiectului –  334 milioane de euro plus TVA;

    – achiziţionare tramvaie rapide pentru cele două coridoare – 286 milioane de euro plus TVA;

– achiziţionarea de tramvaie noi pentru restul reţelei – 635 milioane de euro plus TVA;

– reabilitare depouri tramvaie /mixte: 134 milioane de euro plus TVA;

– reabilitarea staţiilor de tramvai: 100 milioane de euro plus TVA;

Dezvoltarea reţelei de metrou

– construirea şi punerea în funcţiune a  liniei M6 – legătura cu Aeroporturile – Băneasa (naţional) şi Otopeni (international), cu linia M4 şi gara centrală (Gara de Nord) – posibilitate pentru extindere până la Gară Progresu (Magistrala Nord-Sud) – 14km, 12 staţii. Valoarea proiectului este 1 miliard de euro plus TVA;

– construirea şi punerea în funcţiune a  liniei M5  – Drumul Taberei până în Pantelinom, după cum urmează: Eroilor -Iancului – orizont 2023; Iancului – Pantelimon – orizont 2030. Valoarea proiectului este de 970 milioane de euro plus TVA;

– construirea şi punerea în funcţiune a  liniei M4 spre Bucureştii Noi – faza a doua. Valoare proiect – 950 milioane euro plus TVA;

– extinderea magistralei M2 în Pipera cu două staţii. Valoare proiect – 200 milioane euro plus TVA;

– extinderea magistralei M3din Păcii cu 4 staţii – 3,7 km.Valoare proiect – 300 milioane de euro plus TVA;

– îmbunătăţirea sistemului de ventilaţie în staţiile existente – 45 de staţii. Valoare proiect – 40 milioane de euro plus TVA;

– reabilitare 51 de staţii de metrou dintre care: 25 staţii pentru orizont 2023 şi 26 staţii pentru orizont 2030. Valoare proiect – 510 milioane euro plus TVA;

– Proiect de rezervă: dezvoltarea magistralei M7 Rahova – Colentina. Valoare proiect – 2,7 miliarde euro plus TVA;

• Dezvoltarea reţelei de autobuze şi troleibuze

– realizarea coridorului de Transport Rapid cu Autobuzul pe ruta Buftea – Straulest. Valoare proiect – 40 milioane de euro plus TVA;

– realizarea coridorului de Transport Rapid cu Autobuzul pe ruta Măgurele -Gara de Nord. Valoare proiect – 68 milioane de euro plus TVA;

– cumpărarea de autobuze articulate, de mare capacitate – 23 milioane de euro;

– benzi de circulaţie cu prioritate pentru autobuze. Valoare proiect- 45 milioane de euro plus TVA;

– odernizarea reţelei de troleibuze. Valoare proiect – 107 milioane euro plus TVA;

– reabilitarea staţiilor de autobuz. Valoare proiect- 22 milioane euro plus TVA;

– îmbunătăţirea operării şi întreţinerii autobuzelor şi achiziţia de autobuze. Valoare proiect – 256 milioane de euro plus TVA;

– reorganizarea traseelor de autobuz în Bucureşti. Valoare proiect -15 milioane de euro plus TVA;

– modernizarea şi construcţia de depouri de troleibuz (Modernizare Depou Berceni; Bujoreni, Vatră Luminoasă  şi construcţie depou nou – 100 troleibuze). Valoare proiect – 100 milioane de euro plus TVA;

Piste pentru biciclete


– realizarea reţelei utilitare de 250 km  piste de biciclete, cu 12 proiecte prioritare de  60km pe termen scurt:

1. Calea Victoriei: Calea Victoriei – Splaiul Independenţei (0.6 km)
2. Ride through Bucharest: Piaţa Unirii -Piata Victoriei (3.3 km)
3. Ride to Shop: Piaţa Victoriei – Băneasa (6.5 km)
4. Ride to Leisure: Piaţa Unirii – Mihai Bravu (3 km)
5. Ride to School: Universitate – Doamna Ghica (6 km)
6. Ride to Office: Doamna Ghica – Pipera (6.3 km)
7. Along the Dâmboviţa: Sos. Virtuţii – Piaţa Unirii (5.6 km)
8. Ride East: Piaţa Unirii – 1 Decembrie (6 km)
9. Ride to Rail: Basarab – Piaţa Romană (2.4 km)
10. City Center to Smart City I: Piaţa Unirii – Sos. Alexandriei (5.2 km)
11. City Center to Smart City II: Sos. Alexandriei – Măgurele (6.2 km)
12. Bucharest to Ilfov: Ring Road – Voluntari – Doamna Ghica (7 km)

Valoare proiect – 50 milioane de euro plus TVA;

– înfiinţarea reţelei de agrement pentru biciclete:

Traseul 1 – Lacul Cernica
Traseul 2 – Lacul Chitila şi Lacul Mogoşoaia
Traseul 3a – Pădurea Băneasa – Caldarusani
Traseul 3b – Pădurea Băneasa – Snagov
Dezvoltarea unui ghid pentru realizarea unei infrastructuri sigure, eficiente şi atractive pentru biciclete, pe baza exemplelor de bună practică din alte state europene cu o dezvoltată cultura pentru utilizarea bicicletelor.
Coordonat cu propunerea instituţională de revizuire a normativelor şi standardelor şi iniţiativa MDRAP.

Valoare proiect – circa 7 milioane de euro plus TVA;

– introducerea unui serviciu de închiriere biciclete  Valoare: 15 milioane de euro;

  • Extindere reţea drumuri

– construirea conexiunii rutiere dintre A3 şi Aeroportul Internaţional Henri Coandă. Valoare proiect – 22 milioane de euro plus TVA;

– extinderea Bd. Timişoara, cu aprox. 5.5 km, conexiune la DJ 602. Lărgire Sos. Fabrica Glucoza şi trecere la nivel cu Str. Barbu Văcărescu. Valoare proiecte –  79,6 milioane de euro plus TVA;

– modernizarea drumurilor judeţene. Valoare proiect – 100 milioane de euro plus TVA;

Proiecte de rezervă – construirea unor pasaje denivelate pentru fluidizarea traficului în principalele puncte de intersecţie între drumurile judeţene, naţionale, Centura Bucureşti precum şi intersecţia cu calea ferată:

1.Pasaj rutier C.B. – Măgurele (lărgire la 4 benzi) plus bretele de acces
2.Pasaj rutier C.B. – Bragadiru (bretea de acces stânga)
3. Pasaj rutier C.B. – Chitila  ( construcţie nouă)
4. Pasaj rutier subteran  CF: Chitila (zona industrială)
5. Realizare bretea întoarcere (Chitila) DN 7-Str. Libertăţii (sub podul CF existent)
6. Pasaj rutier C.B. – Mogoşoaia (construcţie nouă)
7. Pasaj rutier CF – Buftea (DJ 101)
8.Pasaj rutier Cf- Buftea (DJ 602)
9. Pasaj denivelat ( Pantelimon)C.B – DJ 301
10. Pasaj rutier denivelat (Popeşti Leordeni) C.B – DN4 ( cu posibilitate de gabarit depăşit)
11.Pasaj rutier denivelat ( Berceni) C.B – DJ 401 (cu posibilitate de gabarit depăşit )
12. Pasaj rutier denivelat ( Popeşti – Leordeni) Sos. Berceni – Str. Drumul Fermei
13. Modernizare pasaj rutier Baloteşti – Corbeanca (Prisma)
14. Pasaj denivelat DN1 – Baloteşti;

Valoare : 130 milioane de euro plus TVA;

Ionuț Munteanu