O singură autoritate pentru București și Ilfov va reglementa transportul public de persoane

Autoritatea Metropolitană de Transport București a fost desființată începând cu data de 10 mai, printr-o decizie a Guvernului, toate atribuțiile fiind preluate de Asociația de Dezvoltare Intercomunitară pentru Transport Public București-Ilfov.

Guvernul României a adoptat, în şedinţa din 10 mai, o Ordonanţă de Urgenţă privind desfiinţarea Autorităţii Metropolitane de Transport Bucureşti, din subordinea Ministerului Transporturilor, atribuţiile acesteia fiind transferate Asociaţiei de Dezvoltare Intercomunitara pentru Transport Public Bucuresti-Ilfov. Anunţul a fost făcut de către  purtătorul de cuvânt al Executivului, Nelu Barbu.

„Luăm o decizie importantă pentru transportul de călători din regiunea Bucuresti-Ilfov după modelul ţărilor europene, după schimbul de bune practici în sistemul de transport public de călători. Acestea sunt organizate şi funcţionează sub autoritatea administraţiilor locale. Vrem acest lucru şi în România, astfel transferăm atribuţiile Autorităţii Metropolitane de Transport Bucureşti din subordinea Ministerului Transporturilor către Asociaţia de Dezvoltare Intercomunitara pentru Transport Public Bucuresti-Ilfov. Speram să fie o veste bună pentru bucureşteni”, a declarat prim-ministrul Viorica Dăncilă la începutul şedinţei de Guvern.

Regulamente europene

De ce s-a luat această decizie? „Pentru a se asigura cadrul necesar punerii în practică a unor proiecte importante ale Municipiului Bucureşti şi ale judeţului Ilfov, în privinţa asigurării serviciilor de transport public eficient, integrat şi durabil, cu beneficii pentru toată regiunea”, a explicat Nelu Barbu, după şedinţa de la Palatul Victoria.

Noul act normativ asigură cadrul legal de aplicare a regulamentelor europene în materie. „Este vorba şi despre o armonizare a legislaţiei, având în vedere prevederile Legii numărul 92/2007 privind serviciile de transport public local. Atât regulamentele europene, cât şi legislaţia românească prevăd (…) că, la nivel local, se asigura, se organizează, se reglementează, se coordonează prestarea serviciului de transport public de persoane prin servicii regulate”, a mai spus Barbu.

Pentru fundamentarea luării acestei decizii s-a avut în vedere şi înfiinţarea, în 2017, a Asociaţiei de Dezvoltare Intercomunitară pentru Transport Public București-Ilfov, care va asigura, în calitate de autoritate contractantă, atribuirea rutelor de transport public de călători prevăzute în Programul de transport pentru localităţile din Ilfov, inclus în Planul de Mobilitate Urbană Durabilă Bucuresti-Ilfov 2016-2030.

„Din momentul desfiinţării Autorităţii Metropolitane de Transport Bucureşti, atribuţiile pe care le avea vor fi transferate la (…) Asociaţia de Dezvoltare Intercomunitara pentru Transport Public Bucuresti-Ilfov şi se vor exercita aceste atribuţii, cu respectarea principiului autonomiei locale, de către Consiliul General al Municipiului Bucureşti şi Consiliul Judeţean Ilfov. Pot fi exercitate direct aceste atribuţii sau în conformitate cu legislaţia în vigoare (…), prin Asociaţia de Dezvoltare Intercomunitara pentru Transport Public Bucuresti-Ilfov”, a mai spus Nelu Barbu.

Acordul dintre primarii Ilfovului și Primăria Capitalei

Anul trecut, autorităţile centrale au constatat că legislaţia de înfiinţare a AMTB nu este armonizată cu legislaţia europeană, motiv pentru care, în vara anului trecut, primarul Capitalei, Gabriela Firea, şi cei 40 de primari ai localităţilor din judeţul Ilfov au semnat un acord pentru înfiinţarea Asociaţiei de Dezvoltare Intercomunitară pentru Transport Public Bucureşti-Ilfov, care urmează să preia atribuţiile AMTB.

Noua instituţie şi-a propus să implementeze un Plan de Mobilitate Urbană Durabilă pe perioada 2016-2030 pentru regiunea Bucureşti-Ilfov, care cuprinde un pachet de programe şi proiecte cu un buget total de 7 miliarde de euro.

În acest moment se lucrează la o reţeaua de transport Bucureşti – Ilfov, cu o politică tarifară comună, un sigur titlu de transport pe toată reţeaua, iar acest plan de transport va fi gata anul acesta, spunea, luna trecută, Sorin Negrea, şeful Serviciu de monitorizare a transportului public din cadrul ADTPBI. El susţine că, până acum, aprobările cu privire la politica de transport a RATB se luau în Consiliul General al Municipiului Bucureşti, iar rolul CGMB în ce priveşte transportul a fost preluat de ADTPBI, care va decide cine circulă şi cum.

Blocajul licențelor pentru transportul privat de persoane, rezolvat de Guvern

Licitația pentru licențele de transport persoane din județul Ilfov este blocată din 2014, din cauza unei firme care operează o rută preorăşenească, care a dat în judecată Autoritatea Metropolitană de Transport a Municipiului Bucureşti de şase ori în ultimii ani, tergiversând astfel procedura. Între timp, Guvernul României a emis o ordonanţă, transformată ulterior în lege, prin care este legalizată această situaţie. Totul are loc în contextul în care 800.000 de oameni intră şi ies zilnic din Bucureşti, iar condițiile de transport sunt, în unele zone, sub limita civilizaţiei.

Transportul de persoane din judeţul Ilfov către şi dinspre Bucureşti înseamnă astăzi, în mare parte, microbuze aglomerate, care nu opresc în staţii prestabilitate şi care au o stare tehnică cel puţin discutabilă. Biletul oferit călătorilor în schimbul banilor primiţi reprezintă un lucru opţional iar de orare fixe şi timpi de ajuns la destinaţie nici măcar nu poate fi vorba.

În prezent sunt doar 10 puncte, denumite generic „terminale”, avizate de Primăria Municipiului Bucureşti unde microbuzele de Ilfov pot îmbarca sau debarca pasageri pe raza Capitalei. Acestea sunt Giurgiului – CFR Progresul, IMGB Berceni, Romprim, Real Pallady, Pod Fundeni – Institutul Oncologic, Pasaj Colentina Europa, Pipera Metrou, Piaţa Presei Libere – Terminal RATB, Metrou Industriilor – Bd. Precizie şi Ghencea Terminal RATB.

Instituţia care scoate la licitație traseele din judeţul Ilfov este Autoritatea Metropolitană de Transport Bucureşti, aflată în subordinea Ministerului Transporturilor. Licenţele trebuie licitate periodic pentru a creşte competitivitatea operatorilor în vederea îmbunătăţirii serviciilor de transport pe care le oferă. În teorie, cu cât serviciile sunt mai de calitate cu atât ruta este mai profitabilă pentru cel care operează traseul.

Transportul public Bucureşti-Ilfov şi retur ar fi trebuit să se desfăşoare la această oră în baza unor licenţe valabile pentru perioada 2014-2020. În realitate însă totul funcţionează după un program întocmit în anul 2008 şi prelungit succesiv.

Potrivit unui răspuns transmis cotidianului Libertatea de către reprezentanţii AMTB, „ultima prelungire a fost aprobată până la rămânerea definitivă a hotărârilor instanţelor de judecată, iar după această dată, până la data finalizării procedurilor de atribuire a traseelor cuprinse în următorul program de transport”.

Problema pare a se fi rezolvat de la sine prin desființarea AMTB, astfel că procesul care a fost intentat de operatorul privat de transport poate să rămână fără obiect.