Dupa cum stiti, de câțiva ani, nu se mai întocmesc și nu mai există cărți de muncă (începând din data de 1 ianuarie 2011, data când a încetat emiterea carnetelor de muncă), însă angajatorii completeză adeverințe de vechime (înlocuitoare) pentru fiecare angajat.

Practic, în adeverință se menționează mutațiile intervenite (cam la fel cum se precizau în cartea de muncă) pe durata executării contractului individual de muncă, respectiv încheierea CIM, modificarea CIM, suspendarea CIM, încetarea contractului individual de muncă.

Angajatorul este obligat să elibereze o adeverință de vechime la încetarea contractului individual de muncă al unui salariat, chiar dacă acesta din urmă nu cere documentul în mod expres. De asemenea, aceeași obligație o au față de bugetari instituțiile și autoritățile publice.

În momentul de față, există două situații diferite în care se poate obține adeverința de vechime în muncă, după cum reiese din Hotărârea Guvernului nr. 905/2017 privind registrul general de evidență a salariaților (Revisal).

Eliberarea automată de către angajator. De la sfârșitul anului 2016, angajatorii sunt obligați să elibereze automat, la încetarea contractului individual de muncă, o adeverință de vechime în muncă. Concret, salariatului trebuie să i se dea o adeverință care să ateste activitatea desfășurată, durata activității, salariul, vechimea în muncă și în specialitate, dar și un extras din Revisal.

Eliberarea la cerere de către angajator. În același timp, orice actual sau fost salariat poate cere oricând, de la angajatorul său, o adeverință care să ateste activitatea desfășurată, durata activității, salariul, vechimea în muncă și în specialitate (după cum rezultă din Revisal și din dosarul personal al angajatului) ori un extras din Revisal (datat și certificat pentru conformitate). Documentul trebuie acordat de angajator în cel mult 15 zile de la data solicitării sale.

Pe deasupra, mai există și varianta obținerii unui extras din Revisal de la inspectoratele teritoriale de muncă. Mai precis, se poate apela la această variantă atunci când salariatul cere angajatorului un extras, iar acesta nu-l poate elibera.

Astfel, inspectoratele eliberează extrasul din Revisal, din care să rezulte activitatea desfășurată la angajator, în calitate de salariat, în cel mult 15 zile de la data solicitării.

Pentru salariații din mediul privat, nu există un model oficial al adeverinței, însă este recomandabil ca acesta să conțină informații precum:

  • datele de identificare ale salariatului;
  • datele de identificare ale contractului individual de muncă pe baza căruia se atestă vechimea (numărul și data încheierii);
  • durata activității;
  • funcția/funcțiile ocupate;
  • schimbările suferite de contractul individual de muncă (încheiere, modificare, suspendare, încetare);
  • valoarea salariului de baza, inclusiv sporurile care intră în calculul punctajului mediu anual;
  • vechimea în muncă, în meserie și în specialitate;
  • perioadele de concediu fără plată;
  • absențele nemotivate de la serviciu.

În cazul bugetarilor, modelul adeverinței de vechime în muncă este stabilit prin Hotărârea Guvernului nr. 611/2008.

Ionuț Munteanu